وکیل کیست؟


پیش از آن که به انواع وکلا بپردازیم و به پرسش “چند نوع وکیل داریم؟” پاسخ دهیم، اجازه دهید در رابطه با شغل وکیل، انواع وکالت و انواع وکیل دادگستری توضیحاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. تشخیص بی بضاعت بودن یا عدم توانایی اشخاص برای پرداخت حق الوکاله با دادگاه مرجع رسیدگی به دعوی است و برای تحقق این منظور روسای کل دادگاهها در حوزه قضائی با همکاری موسسات معاضدت قضائی کانون های وکلا در استان ها و هیئت ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه برابر مقررات مربوط عمل خواهند کرد. وکالتی است که از طرف کانون وکلا در امورمدنی (مثل تقسیم ارث،تخلیه عین مستاجره،خلع ید،طلاق و….) به وکلای دادگستری ارجاع می شود. وکالت اتفاقی به این معنا می باشد که شخص بدون دارا بودن پروانه ی وکالت به صورت استثنائی و محدود از حق خویشاوندان خود به شرط داشتن میزانی دانش حقوقی در دادگاه ها دفاع کند. اشخاصی که واجد معلومات کافی برای وکالت باشند ولی شغل آنها وکالت در عدلیه نباشد؛ اگر بخواهند برای اقربای سببی یا نسبی خود (تا درجه ی دوم از طبقه ی سوم) وکالت بنمایند، ممکن است که به آنها سه نوبت در سال جواز وکالت اتفاقی داده شود. وکالت تعیینی که به آن وکالت قراردادی نیز گفته می شود، به وکالتی اطلاق می شود که هر یک از اصحاب دعوا برای دفاع و اقامه ی دعوا و تعقیب آن به وکیل دادگستری اعطا می کنند.

  • وکیل کیست؟ وکیل مدافع به شخصی گفته می‌شود که برای انجام کاری از طرف فرد حقیقی و یا حقوقی، مامور شود و بعد از عقد قرار دارد نماینده آن شخص می‌شود.
  • وكيل دادگستری فقط در چارچوب اختيارات قانونی موکل می توانند در مراجع قضايی، ثبتی و اداری، از طرف موكل يا شركت يا مؤسسه يا…
  • حاضر شود و اقدام به دفاع نماید و وکیل مدنی نیز با اختیارات حاصله از سوی موکل می تواند اقدام نماید.
  • پس از فارغ التحصیلی بایستی آزمون های زیادی پشت سر گذاشت و در همه آزمون ها نمره قبولی کسب نمود از این رو اخذ عنوان پایه یک دادگستری برای وکلا بسیار مهم است.
  • یکی از مهم ترین موضوعات و نکات مهم در انتخاب وکیل آن است که شخصی که قرار است به وکالت از ما پرونده ای را به عهده بگیرد ، تخصص و دانش کافی در این حوزه را داشته باشد ؛ به این دلیل که امر وکالت یک مسئله کاملا تخصصی و حرفه ای است .
  • باید گفت که یک شرط بنیادین قضاوت بی طرفی است چه آنکه هر کس در دعوا سعی می کند طرف برنده باشد و با متوسل شدن به راههای گوناگون سعی دارد قاضی ادعای او را پذیرا گردد.

با در نظر گرفتن نوع وکالت موکل باید انتظارات خود را مشخص نماید و در صورت وکالت مقید نباید موکل انتظاراتی خارج از وکالت قید شده از وکیل خود داشته باشد. فروش و خرید خانه یا پرداخت های هزینه خانواده و امور و مسائل قضایی و غیره همه و همه در زیر نظر وکیل متخصص صورت بگیرد یا وکیل به نیابت از موکل خود همه اموراتی که نیازمند تخصص وکیل است را انجام دهد که به آن وکالت مطلق می گویند. ⇐ لازم است تا نمره قبولی از سوی شرکت کننده دریافت شود تا به مراحل بعدی ورود پیدا کند با این تفاسیر اخذ عنوان پایه یک دادگستری زمانبر خواهد بود.

صورت مجلس تفکیکی چیست؟

این مطلب در بسیاری موارد سبب می شود وکلایی که در پرونده نتوانسته اند حکم به نفع موکل خود بگیرند ، مواجه با شکایت از وکیل شوند ؛ در حالی که این امر که وکیل به نتیجه برسد یا خیر ، به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی توان وکیل را به دلیل باخت در یک پرونده مسئول و متخلف قلمداد کرد . برای پاسخ دادن به این سوال ، در ادامه این مقاله نخست به توضیح اینکه وکیل کیست می پردازیم و در ادامه تفاوت وکیل با مشاور حقوقی و کارشناس حقوقی را بررسی می کنیم . سپس به این سوالات که یک وکیل خوب چه خصوصیاتی دارد و وظایف وکیل کدامند پاسخ می دهیم . 13- وكلای دادگستری ايران به موجب ماده واحده مجمع تشخیص مصلحت نظام هم شأن قضات هستند و بنابراين نبايد به آن ها توهين يا بی احترامی گردد چرا که پیگرد قانونی به همراه دارد. 7- وكلای دادگستریپيش از آغاز هر اقدامی و حتی قبل از انعقاد قرارداد وكالت و تنظيم وكالتنامه ، درباره گفت و گو با طرف دعوی و امكان حل و فصل اختلاف يا طرح ادعا خارج از مراجع قضاي اقدامات لازم را انجام می دهند. این انتخاب از سوی متقاضی و از بین وكلای دادگستری انجام می شود و رابطه ميان وكيل و موكل طبق قرارداد و با تنظيم و امضای وكالتنامه که به صورت فرم قرارداد چاپي كه كانون وكلای دادگستری در اختيار وكلا قرار می دهد و با تعيين حق الزحمه وكيل آغاز می شود.

خیانت در امانت و مجازات آن در قوانین

در نظام قضایی کشورمان ایران، سابقه‌ی حضور وکیل در دعاوی و مداخله‌ی وی در امور قضایی اعم از امور مشورتی و دفاعی به بیش از 100 سال بالغ می‌گردد. البته قبل از سال 1332 قمری به صورت غیر رسمی و به طور متفرقه، وکالت‌هایی صورت می‌پذیرفت و لیکن از این سال وکالت تحت قواعد و قوانین مدونی قرارگرفت که از ناحیه‌ی وزارت عدلیه‌ی وقت تعیین و تبیین گردیده بود. مطابق فرمان وزیر عدلیه مرحوم فروغی، وکلا به 3 درجه تقسیم‌بندی می‌شدند و حق مداخله در پرونده‌هایی را داشتند که از محاکم ابتدایی تا دیوان عالی کشور را شامل می‌گردید و به همین منظور امتحاناتی از وکلا اخذ می‌گردید. در واقع زمانی که هیچ نماینده ای برای دفاع از حقوق متهم به پرونده وارد نشده است، دادگاه از میان وکلای دادگستری، جانشینی را به صورت رایگان در اختیار متهم قرار می دهد. اما چنانچه به دلیل عدم توانایی مالی و یا هر دلیل دیگری شخصی نتواند برای خود جانشین انتخاب کند، براساس صلاحدید دادگاه و تشخیص کمیسیون کانون وکلا، برای او به صورت رایگان وکیل در نظر گرفته می شود تا بتواند از حقوق وی در دادگاه دفاع کند. همچنین کانون های وکلای دادگستری و هیئت اجرایی ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 187 برنامه سوم توسعه مکلف به تامین وکیل معاضدتی برای اشخاص بی بضاعت یا اشخاصی که قادر به پرداخت حق الوکاله هنگام انتخاب وکیل نیستند،می باشند.

به استناد بند (ه) ماده ی ۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب ۷۳ برای صدور پروانه ی وکالت اتفاقی در هر مورد باید مبلغ ده هزار ریال تمبر الصاق و ابطال گردد. لذا افرادی که تمایل دارند شخص دیگری فرایند رسیدگی به پرونده ی آنها را پیگیری کند یا می خواهند به طریق بهتری حق موردنظر خود را مطالبه کنند، به وکلای دادگستری متخصص مراجعه می کنند. طرح دعوا در مراجع قضایی یا دفاع در برابر دعوای مطرح شده ،مستلزم داشتن دانش حقوقی و آشنایی با قوانین و مقررات موجود در کشور میباشد که این قوانین و مقررات دارای جزئیات و نکات بخصوص و ریزی هستند که عدم آگاهی نسبت به هر یک از آنها ممکن است آثار جبران ناپذیری را در پی داشته باشد و منجر به عدم گرفتن حق فردی که استحقاق آن را داشته است ،بشود. در قوانین کشور ما تدابیری اندیشیده شده است که برای استفاده قشر آسیب پذیرجامعه ،امکانات لازم برای بهره مندی از راهنمایی و مشاوره حقوقی فراهم شود و همگان قادر به استفاده از وکیل باشند به همین جهت در این مقاله میخواهیم به بیان انواع وکالت در دادگستری بپردازیم. هنگامی که بسیجیان یا افراد ایثارگر با مشکلات حقوقی مواجه شوند، وکلای قضائی که در قانون سپاه از دفتر حمایت قضایی پروانه دریافت نموده اند به عنوان وکیل ایثارگران یا بسیجیان در محاکم قضایی حاضر شده و خود را با نام وکیل حمایتی معرفی می نمایند.

وکالت از جمله عقدهای بسیار متداول است، که در حال حاضر در صحنه های اجتماعی، بانک ها و اقتصاد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. سخن ما در این نوشته بررسی سند رسمی است و نیاز داریم که نخست تعریف سند رسمی را بیان کنیم و سپس ارزش آن را یادآوری نموده و سپس ویژگیهای سند رسمی و برتریهای آن در سنجش با سند عادی گفته شود. «قضاوت یا داوری کاری است که فرد یا افرادی درباره اختلافات افراد انجام می دهند تا بتوانند اختلافات آنها را حل و فصل کنند». 2) حق الوکاله وکیل تابع قراردادبین طرفین خواهد بود واگر نسبت به حق الوکاله یا مقدار آن قراردادنباشدتابع عرف وعادت است اگر عادتی مسلمی نباشد وکیل مستحق اجرت المثل است.

مهمترین تعهد وکیل نسبت به موکل، همین مسئله است که قانون هم بسیار روی آن تاکید دارد. در این نوع وکالت‌نامه‌ نیازی به مراجع به دفاتر رسمی نیست و به صورت قرارداد و یا قولنامه بین وکیل و کوکل نوشته می‌شود. وکالت نوعی عقد است که میان وکیل و موکل جاری می‌شود، وکیل؛ نماینده موکل برای انجام امور مرتبط است. وکیل درمقابل قبول وکالت وعلی الاصول به نسبت حجم اقدامات واعمال انجام شده درحدود قرارداد وچنانچه قراردادی دراین خصوص بسته نشده باشد،درحدودتعرفه قانونی،مستحق حق الوکاله است. وکالت وکیل می بایست درنظردادگاه محرز باشد.درحقیقت،چون علی الاصول تمام اقدامات واعمال وکیل نسبت به موکل،درحدود وکالت نامه،موثروازنظردادگاه نیزبه منزله ی اقدامات واعمال موکل است،وکالت وکیل باید اثبات شود.

اما در مقابل نوع دیگری از وکالت وجود دارد که به آن وکالت مقید می گویند و شرایط این نوع از وکالت اینگونه است که موکل برای موضوع مشخصی به وکیل وکالت خواهد داد. مثلا وکالت خرید خانه به وکیل داده می شود و وکیل در مابقی امور موکل خود دخالتی ندارد زیرا در قرارداد اینگونه قید شده است که وکالت به وکیل مقید به امر خاصی است. وکیل کیست، موضوعی است که در این مقاله قصد داریم در مورد آن اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم. هر قدر که روابط انسان با هم افزایش پیدا می کند، میزان اختلافات نیز بیشتر می شود. از آنجایی که مسائل حقوقی، پیچیدگی های خاص خود را دارند، در صورت بروز اختلاف بین دو نفر، مراجعه به یک وکیل کارکُشته و خبره می تواند در حل اختلاف به وجود آمده، کمک خوبی باشد. ما در این متن قصد داریم در مورد وظیفه وکیل و معرفی انواع وکلا با شما صحبت کنیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.